Aporia

Wat te doen in de huidige maatschappelijke onrust?

De verwarring na Brexit, de verkiezing van Trump en met de groeiende invloed van niet-traditionele en extremistische bewegingen in Europa, is groot. Politieke leiders verliezen grip op de stemming van mensen. Het lijkt wel of gangbare denkbeelden en verhalen niet meer voldoen. Dat geeft een gevoel van niet weten, van een intellectuele impasse. De Grieken hebben daar het begrip ‘aporia’ voor.

In dit programma van de Academie Voor Liberal Arts gaan de deelnemers op basis van hun huidige denkbeelden en waarden op zoek naar antwoorden. Hoe krijgen wij weer vat op deze wereld? Hoe spelen wij in op de gebeurtenissen en met welke visie kunnen wij leidinggeven aan ons leven en onze organisatie?

Wij hebben een aantal denkers de opdracht gegeven teksten aan te reiken die de deelnemers kunnen inspireren tot een zienswijze op hedendaagse problemen.

We beginnen met een gesprek over een onderwerp dat ons het meest bezighoudt en herhalen dat steeds aan de hand van de inzichten die we opdoen aan de hand van de gelezen literatuur en de discussies die daaruit ontsproten.

Moderator: Arjo Klamer